Co jeść, a czego nie, żeby uniknąć miażdżycy

  • Bez ograniczeń:

Produkty mleczne: chudy jogurt, odtłuszczone mleko, kefir, chudy twaróg, ser owczy, sery do 30% tłuszczu

Napoje: woda, herbata (np. zielona) i kawa bez cukru, soki warzywne

Warzywa i owoce: wszystkie gatunki świeżych owoców i warzyw

Tłuszcze i jajka: niskotłuszczowa margaryna, olej słonecznikowy, kukurydziany, oleje tłoczone na zimno, białko jaj

Ryby: świeże ryby, filety rybne, tuńczyk bez oleju

Produkty zbożowe: produkty pełnoziarniste, ryż naturalny, wszystkie ciemne gatunki pieczywa, makaron pełnoziamisty bez jaj

Słodycze: słodzik Mięso: chude mięso, befsztyk smażony bez tłuszczu, galaretki mięsne, wędliny drobiowe, gotowana szynka, kura. indyk

  • W niewielkich ilościach:

Produkty mleczne: pełnotłuste mleko, kwaśna śmietana powyżej 10% tłuszczu, jogurt 3,5% tłuszczu, mleko skondensowane, sery do 40% tłuszczu

Napoje: piwo, lekkie wina, szampan, naturalne soki owocowe

Warzywa i owoce: wszystkie owoce suszone, awokado, oliwki, gotowane ziemniaki, orzechy

Tłuszcze: oliwa z oliwek

Ryby: śledź, karp, tłuste wędzone ryby, np. makrela

Produkty zbożowe: wypieki drożdżowe niskotłuszczowe

Słodycze: lody niskotłuszczowe, budynie, miód, cukier, cukierki

Mięso: surowa szynka, dziczyzna

  • Wykreśl z jadłospisu:

Produkty mleczne: bita śmietana, śmietanka do kawy, tłusty twaróg, śmietanka kremowa, sery żółte i topione powyżej 40% tłuszczu

Napoje: wermuty, likiery, mocny alkohol

Warzywa i owoce: frytki, placki ziemniaczane, chipsy ziemniaczane

Tłuszcze: masło, smalec, łój, tłuszcz kokosowy , słonina, żółtka jaj

Ryby, owoce morza: małże, kraby, ostrygi, węgorze, homary, kawior, krewetki, paluszki rybne, wszelkie konserwy rybne

Produkty zbożowe: produkty z białej mąki, ciasto francuskie, torty z kremem i bitą śmietaną, łuskany ryż, makaron pełnojajeczny

Słodycze: czekolada, pralinki, kremy, lody, nadziewane batony czekoladowe

Mięso: tłuste gatunki mięsa i wędlin, boczek, podroby, gęsi, kaczki