Na urlop z cukrzycą

insulinOsoby chore na cukrzycę często rezygnują z wyjazdów wakacyjnych, obawiając się o swój stan zdrowia. Wystarczy tylko odpowiednio się przygotować, aby móc wyruszyć w podróż do najbardziej odległych miejsc.
Cukrzyca to choroba metaboliczna, której przyczyną jest zaburzenie wydzielania insuliny, czyli hormonu niezbędnego człowiekowi do trawienia węglowodanów, tłuszczów i białek. Jeśli występuje znaczny niedobór insuliny i nie jest we właściwy sposób uzupełniana w organizmie, może dojść do wielu powikłań.

Obowiązkiem każdego chorego na cukrzycę jest kontrolowanie poziomu glukozy we krwi oraz stosowanie odpowiedniej diety i leków. Najważniejszy lek, insulina, musi być przechowywany w odpowiednich warunkach. Wyjeżdżając nie wolno pakować jej więc do walizki, ale do bagażu podręcznego. Najlepiej, gdy przechowamy ją w specjalnym termosie, który utrzymuje stałą temperaturę i zapobiegnie przemieszczaniu się.

Skrajnych temperatur i wilgotności nie lubią także glukometr i paski testowe.
Mimo iż na ogół nie ma problemów z zaopatrzeniem się w insulinę za granicą, może się okazać, że ta, którą mamy i dostępna na obczyźnie, różnią się od siebie, np. typem i siłą działania. Dlatego też dobrze jest zabrać ze sobą jej zapas.
W przypadku kiedy insulina zaginie należy udać się do najbliższego szpitala. W takich sytuacjach trzeba mieć przy sobie identyfikator z napisem „choruję na cukrzycę” (najlepiej w języku angielskim), poświadczonym przez lekarza.
W podróż wraz z insuliną, glukometrem i paskami warto zabrać ze sobą glukagon, hormon podwyższający poziom glukozy we krwi.
Sprawdza się on w razie niedocukrzenia, np. pod wpływem wysiłku fizycznego lub opóźnienia posiłku. Podaje się go podskórnie, domięśniowo lub dożylnie. Przeważnie wskazane jest również zjedzenie odrobiny węglowodanów, np. w postaci krakersa.

Jeśli wybieramy się w długą podróż samolotem, zgłośmy odpowiednio wcześnie liniom lotnicznym, że chorujemy na cukrzycę i chcemy, aby przygotowano dla nas specjalny posiłek. Należy także stale kontrolować poziom cukru we krwi (przyjmując insulinę kieruj się polskim czasem, nie przestawiaj zegarka).

DOKUMENTY POTRZEBNE PRZY WYJEZDZIE

Ubezpieczenie zdrowotne np. legitymacja ubezpieczeniowa lub aktualny formularz RMUA. Inaczej możemy mieć problem z uzyskaniem pomocy.
Zaświadczenie od lekarza, że jesteś chory na cukrzycę, może przydać się podczas kontroli celnej. Dokument powinien być przetłumaczony na język kraju, do którego wyjeżdżasz i zawierać dokładne informacje, w jaki sposób jesteś leczony, łącznie z dawkami i pieczątką lekarza.
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, która uprawnia nas do bezpłatnego leczenia. Można ją otrzymać w NFZ.

Opublikowano Choroby, Dieta, Psychologia | Otagowano , , | Możliwość komentowania Na urlop z cukrzycą została wyłączona

W ciąży musisz dostosować sposób żywienia do obecnych potrzeb swoich i dziecka

rybaW ciąży musisz dostosować sposób żywienia do obecnych potrzeb swoich i dziecka. O czym należy pamiętać?

Dbaj o różnorodność. Gdy dieta jest urozmaicona, łatwiej jest nie dopuścić do niedoborów pokarmowych, na które narażony jest organizm podczas ciąży. W ciągu dnia należy zjadać 5-6 posiłków. Lepiej unikać długich przerw między posiłkami, by stężenie glukozy we krwi nie ulegało zbyt dużym wahaniom. Ma to szczególne znaczenie u kobiet ze skłonnością do cukrzycy.

Kontroluj przyrost masy ciała. W okresie poprzedzającym ciążę duże znaczenie ma unikanie niedowagi. Jeśli zaszłaś w ciążę będąc bardzo szczupła, postaraj się przybrać nawadze nieco więcej niż kobiety, które nie miały niedowagi. Będziesz miała takie same szanse jak one na urodzenie dziecka z prawidłową wagą.

Nie zapominaj jednak, że przybieranie na wadze ponad normę też szkodzi i grozi trudnościami podczas porodu oraz nadmierną wagą noworodka. Także dla Ciebie powinno to być bardzo ważne, jeśli chcesz odzyskać sylwetkę po porodzie i uniknąć późniejszych powikłań nadwagi: nadciśnienia, cukrzycy typu 2, zbyt dużego stężenia cholesterolu we krwi, a w przyszłości choroby niedokrwiennej serca.

Produkty zbożowe dostarczą Ci energii. Produkty zbożowe, zwłaszcza z pełnego przemiału, są ważnym źródłem węglowodanów złożonych zapewniających energię, są także źródłem białka, witaminy BI, niacyny, magnezu, żelaza, cynku i błonnika pokarmowego. Zawartość tych składników w produktach t z pełnego przemiału, to znaczy w razowym pieczywie, płatkach owsianych i kaszy gryczanej, jest 2-3 krotnie większa niż w produktach oczyszczonych, czyli w jasnym pieczywie, drobnych kaszach. Wybieraj więc produkty z pełnego przemiału.

Mięso jedz codziennie, ale z umiarem. W ciąży zapotrzebowanie Twojego organizmu na żelazo wzrasta o połowę. Potrzebujesz tego pierwiastka, by zapobiec niedokrwistości, infekcji w drogach moczowych, przedwczesnemu porodowi i ułatwić prawidłowy rozwój dziecka.

Powinnaś codziennie jeść chude mięso, drób lub wędlinę w ilości 200-250 g. Dwa razy w tygodniu jedną porcję produktów mięsnych zastąp porcją tłustej morskiej ryby, np. śledzia, makreli, łososia. Jest to konieczne, aby zapewnić sobie i dziecku odpowiednie spożycie kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, które mają duże znaczenie dla prawidłowego przebiegu ciąży i zdrowia dziecka. Odgrywają ważną rolę w rozwoju mózgu i siatkówki oka u płodu. To szczególnie ważne w ostatnim trymestrze ciąży,  bo wtedy właśnie następuje bardzo intensywny rozwój tych narządów. Spożywanie ryb morskich dostarcza dodatkowo do organizmu matki witaminę D, która poprawia przyswajanie wapnia.

Opublikowano Choroby, Dzieci, Dieta, Kuchnia | Otagowano , , | Możliwość komentowania W ciąży musisz dostosować sposób żywienia do obecnych potrzeb swoich i dziecka została wyłączona

Dieta podczas ciąży

dietaDieta i styl życia matki w okresie ciąży oraz choroby; na które cierpi mogą wpływać nie tylko na zdrowie dziecka zaraz po urodzeniu, ale także w jego dorosłym życiu.

Prawidłowe żywienie kobiety podczas ciąży jest jednym z najważniejszych elementów stylu życia, zapewniających zdrowie jej dziecka. Bardzo ważne w tym czasie jest pełne pokrycie zapotrzebowania na energię (kalorie), białko, witaminy, składniki mineralne i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, ale również unikanie nadmiernego spożycia pokarmów.

Zarówno niedobory pokarmowe Jaki nadmierne objadanie się mogą mieć negatywny wpływ na płód i przebieg ciąży. Istotne jest również przygotowanie organizmu do karmienia piersią bo wtedy zapotrzebowanie na wiele składników zwiększa się jeszcze bardziej.

Jedną z najważniejszych dla prawidłowego rozwoju płodu witamin jest folacyna, czyli kwas foliowy. Bierze ona udział w wytwarzaniu kwasów nukleinowych – substancji niezbędnych do prawidłowego podziału komórek rosnącego płodu. Ponieważ podczas ciąży nasila się wytwarzanie tych kwasów, zapotrzebowanie na kwas foliowy zwiększa się o połowę. Trzeba także pamiętać, że kwas foliowy odgrywa dużą rolę w wytwarzaniu krwi, zarówno matki, jak i płodu. Jego niedobór sprzyja powstawaniu wrodzonych wad układu nerwowego u dziecka. Uzupełnianie niedoboru kwasu foliowego, zwłaszcza u kobiet, które już wcześniej urodziły dziecko z taką wadą, zmniejsza ryzyko jej wystąpienia o 58-100 proc. Zwiększenie spożycia folia-nów (naturalnie występujących postaci kwasu foliowego w produktach spożywczych, głównie w zielonych warzywach) jest mało efektywne i nie zapewnia zadowalającego dla okresu ciąży poziomu kwasu foliowego w organizmie. Konieczne jest dodatkowe przyjmowanie tej witaminy w postaci wzbogaconej żywności lub preparatów. Prawdopodobnie syntetyczna forma witaminy jest lepiej przyswajalna niż foliany pochodzące z żywności. Należy jednak podkreślić, że wieloletnie, duże spożycie warzyw może ułatwić uniknięcie niedoboru kwasu foliowego podczas ciąży.

Opublikowano Choroby, Dzieci, Dieta | Otagowano , , , | Możliwość komentowania Dieta podczas ciąży została wyłączona

Prawidłowa waga w ciąży

porodJeśli kobieta przed ciążą ważyła prawidłowo, powinna podczas ciąży przybyć na wadze od 11,5 do 16 kg. Jeśli jest zbyt szczupła, powinna zadbać o większy przyrost masy ciała i podczas ciąży przybyć od 12,5 do 18 kg. Jeśli ma nadwagę, przyrost jej
masy ciała podczas ciąży powinien wynosić od 7 do 11,5 kg. Dla rozwoju dziecka znaczenie ma nie tylko prawidłowy przyrost masy ciała matki, ale także odpowiednie, systematyczne jej zwiększanie przez cały czas trwania ciąży.

Wbrew powszechnej opinii, że kobieta w ciąży powinna jeść „za dwoje” zapotrzebowanie na energię w tym okresie wzrasta w niewielkim stopniu. W pierwszych trzech, a nawet czterech miesiącach u zdrowej kobiety nie trzeba wprowadzać żadnych
zmian ilościowych do normalnej diety. Trzeba natomiast zwrócić uwagę, aby dostarczone pożywienie było pełnowartościowe.

W II i III trymestrze zapotrzebowanie energetyczne jest o 300 kcal większe niż przed ciążą, przy ogólnej ilości dziennej około 2500 kcal. Przy określeniu potrzeb energetycznych organizmu przyszłej mamy trzeba zwrócić uwagę na takie elementy, jak np. jej wiek, aktualny stan odżywienia (otyłość, niedobór masy ciała), styl życia, wysiłek fizyczny i rodzaj wykonywanej pracy. Polecamy zatem, aby kobiety w ciąży ustalały dietę ze swoimi lekarzami.

Opublikowano Dzieci, Dieta | Otagowano , , | Możliwość komentowania Prawidłowa waga w ciąży została wyłączona